Focum
Focum
het antwoord op uw vraag
focum-02n-1280x615
focum-03n-1280x615

“Focum weet hoe belangrijk klantinformatie is voor mijn bedrijf”

"Door Focum is de klantacceptatie binnen mijn bedrijf geoptimaliseerd"

"Focum helpt ons om de juiste klanten te vinden"

"Ondersteuning in de gehele order to cash cyclus"

"Minder onbetaalde facturen, dankzij Focum"

"Maximaal rendement uit uw klantrelatie"

12 januari 2017   |  

De e-commerce trends in 2017: succesvol ondernemen

Predictive analytics, mobile commerce, elektronische identificatie: de wereld van de e-commerce verandert ontzettend snel. Toch zijn er ook bepaalde trends die terugkeren en aanhouden. Eén trend die ieder jaar doorzet is het alsmaar stijgende aantal online verkopen. In de e-commerce zet men de klant centraal, nog meer dan in andere sectoren. Dit is ook terug te zien in de trends voor dit jaar. In dit artikel bespreken we de vier belangrijkste e-commerce trends voor 2017.

1. De voorspelbare klant

Webshops zijn bij uitstek in staat grote hoeveelheden data te verzamelen. Er komen steeds meer webshops bij en de markt is steeds concurrerender. Data maakt hierin het verschil en voor 2017 is het dan ook belangrijk voorop te lopen in het gebruik van data.

De mogelijkheden van data zijn groot. Bij Focum zien we dat steeds meer webshops bijvoorbeeld predictive analytics inzetten om toekomstig klantgedrag te voorspellen. Ook personalisatie neemt een vlucht en klanten ontvangen steeds vaker boodschappen die precies gericht zijn op hun situatie. Dit is niet alleen goed voor uw conversie, maar ook voor de klant is het prettig om de juiste aanbiedingen te ontvangen.

Op het gebied van data liggen nog wel uitdagingen. Uit onderzoek van de DDMA blijkt dat datakwaliteit één van de grote uitdagingen is bij de inzet van data. Wilt u succesvol data inzetten, dan is datakwaliteit een belangrijke basisvoorwaarde.

2. Explosieve groei subscription commerce

De laatste jaren zien we het steeds vaker: producten die men normaal los koopt, worden aangeboden in abonnementsvorm. Denk bijvoorbeeld aan een abonnement voor scheermesjes, vers fruit of schoonheidsproducten. Abonnementen bieden een grote vorm van gemak, met name omdat het gaat om producten die de klant toch regelmatig nodig heeft. Deze e-commerce trend is de laatste jaren al langzaam gaande en de subscription commerce neemt in 2017 alleen maar toe.

Verkoopt uw webshop ook dit soort veelgebruikte producten? Denk dan eens aan het opzetten van een abonnementsdienst. Hiermee creëert u een grotere klantloyaliteit dan bij losse aankopen en een voorspelbare inkomensstroom. Uiteraard moet u voor het aanbieden van abonnementen wel wat aanpassingen doen in uw administratie en met name de facturatie. Het is bijvoorbeeld niet gebruikelijk om abonnementen vooraf te laten betalen, maar hoe weet u of u de betaling wel gaat ontvangen? Met een credit check valt dit op te lossen, maar AchterafBetalen van Focum biedt bijvoorbeeld ook ondersteuning bij de betaling van abonnementen.

3. Het tijdperk van de useraccount is voorbij

De gemiddelde online shopper heeft veel verschillende useraccounts. Bij iedere bestelling die u online plaatst, moet u weer een account aanmaken of op zijn minst een flinke lijst met persoonsgegevens invullen. Ook het onthouden van alle wachtwoorden blijkt een uitdaging. Een onprettige ervaring voor de klant en daarmee een conversiekiller.

Elektronische identificatie is de oplossing voor dit probleem. Met de komst van iDIN maken banken online identificatie makkelijker. Aan de hand van bankgegevens kunnen consumenten zich online identificeren. Er zijn inmiddels al verschillende pilots gestart. En dat elektronische identificatie niet alleen voor de consument voordelig is, mag duidelijk zijn. Voor de webshop biedt het een goede oplossing voor fraude, aangezien u zekerheid heeft over de identiteit van de consument en het adres waar u het pakket naartoe zendt.

Of iDIN de juiste oplossing is voor webshops? Dat is nog de vraag. Maar elektronische identificatie is ongetwijfeld een van de belangrijkste e-commerce trends in 2017.

4. Conversie verhogen op mobiel

Als het om online aankopen gaat, blijven mobiele devices nog steeds flink achter op de computer. Toch wordt mobile commerce ieder jaar weer genoemd als een van de belangrijke e-commerce trends, zo ook in deze lijst. Hoe kan dit? Uit onderzoek blijkt dat bezoekersaantallen via mobiel de desktop voorbijgaan, maar dat klanten voor de daadwerkelijke aankoop toch naar hun vertrouwde dekstop gaan. Mobiel verkeer blijkt wel een sterke voorspeller voor aankopen en daarom zeker belangrijk. Er valt dus nog veel te winnen door dit mobiele verkeer om te zetten in aankopen en daarom is mobiel ook voor 2017 een belangrijke e-commerce trend.

Voor mobiel gebruik moeten websites uiteraard responsive zijn, zeker nu Google meer aandacht gaat besteden aan mobielvriendelijke websites. Beter nog is het om uw website adaptive te maken, om rekening te houden met de mogelijkheden van het apparaat waarop de klant uw webshop bekijkt. Daarnaast mogen ook mobielvriendelijke betaalmogelijkheden niet ontbreken. Buiten het feit dat u als online retailer in 2017 niet meer met maar één of twee betaalmogelijkheden aan kunt komen, wil niet iedereen op mobiel vooruit betalen. Een eenvoudige achteraf betaaloplossing zoals die van Focum biedt dan uitkomst.

En verder…

Deze vier e-commerce trends zijn uiteraard niet de enige die we dit jaar kunnen verwachten. Denk verder aan:

  • Keuze uit steeds meer betaalmogelijkheden
  • B2B e-commerce neemt een grote vlucht
  • Same-day delivery wordt de norm
  • Winkelen met behulp van virtual reality
  • Social selling neemt alsmaar toe

aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws!

Aanmelden