Focum
Focum
het antwoord op uw vraag
focum-02n-1280x615
focum-03n-1280x615

“Focum weet hoe belangrijk klantinformatie is voor mijn bedrijf”

"Door Focum is de klantacceptatie binnen mijn bedrijf geoptimaliseerd"

"Focum helpt ons om de juiste klanten te vinden"

"Ondersteuning in de gehele order to cash cyclus"

"Minder onbetaalde facturen, dankzij Focum"

"Maximaal rendement uit uw klantrelatie"

Waarom levert mijn dm-campagne niets op?

Ondertussen zit ik al zes jaar in het datamanagementvak. In die zes jaar heb ik behoorlijk wat dingen meegemaakt als het om direct marketingacties gaat, waarbij vooral de gemaakte fouten opvallend waren. Het zijn fouten die ervoor kunnen zorgen dat een hele direct marketingcampagne in de soep loopt. Fouten die u gemakkelijk kunt voorkomen.

Het regent klachten

Eén van de meest voorkomende fouten bij direct marketingacties is dat bedrijven de verkeerde mensen aanschrijven. De ergste fout is, mijns inziens, het aanschrijven van overledenen. Voor veel mensen is het pijnlijk als ze ineens post ontvangen voor een overledene die hen dierbaar was. Als bedrijf moet u daar dan ook goed mee omgaan, als het onverhoopt toch gebeurt dat u poststukken naar iemand stuurt die overleden blijkt te zijn.

Gelukkig kunt u het makkelijk voorkomen om overledenen aan te schrijven. Een simpele uitsluiting van uw marketingdata tegen het Nationale Overledenenregister doet in dat opzicht wonderen. Ook zijn er behoorlijk wat mensen die geen gepersonaliseerde post willen ontvangen. Hierbij is gebruik van het Postfilter een noodzakelijke stap. U voorkomt op die manier dat u mensen irriteert.

Waar woont iedereen nu?

Gemiddeld verhuist per jaar zo’n 10% van de Nederlandse bevolking (op de site van het CBS kunt u dit inzien). Dat betekent dus dat uw database onderhevig is aan veroudering als u deze niet actief bijhoudt. Het kan dus voorkomen dat u klanten probeert aan te schrijven die allang niet meer op het bij u bekende adres wonen. Om dit te voorkomen kunt u een adrescheck laten uitvoeren en eventueel uw data laten verrijken met de nieuwe adresgegevens. Dit zal ook aanzienlijk schelen in het aantal brieven dat u ten onrechte verstuurt en dus ook in uw kosten.

Datamanagement is een continu proces

Hopelijk beseft u na het lezen van wat ik net beschreef dat data een levend iets is en constant aan verandering onderhevig is. Met de komst van diverse online platformen waar bedrijven kunnen worden beoordeeld, of waar u online uw beklag kunt doen over hoe bedrijven omgaan met klanten (of potentiële nieuwe klanten), is het gevaar natuurlijk dat uw bedrijf ook vroeg of laat op zo’n site terechtkomt. Het belang van een goede klachtenafhandeling is dan ook groot. U moet goed vertegenwoordigd zijn op social media en adequaat handelen als mensen zich onjuist behandeld voelen door uw bedrijf.

Gelukkig is er een hoop te voorkomen door te zorgen dat uw datakwaliteit op orde is. Denk dus altijd aan de zaken die ik genoemd heb. Want als u de wedstrijd wilt winnen, kunt u maar beter goed voorbereid het veld op gaan.

Over de auteur

Jeffrey de Blieck heeft Digitale Communicatie aan de Hogeschool Utrecht gestudeerd en heeft al ruim zes jaar ervaring als databasemanager voor verschillende bedrijven. Op dit moment werkt hij als databasemanagement specialist voor Focum. Vanuit zijn achtergrond in de IT en interesse in communicatie is hij uitgegroeid tot iemand die het beste van mens en machine combineert. Hij stelt hoge eisen aan dienstverlening naar klanten en in zijn rol als databasemanager fungeert hij vaak als 'tolk' tussen techniek en de klant. Heeft u vragen over het artikel, neem dan gerust contact op met Jeffrey via telefoonnummer 088 730 65 00.

aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws!

Aanmelden