Focum
Focum
het antwoord op uw vraag

“Focum weet hoe belangrijk klantinformatie is voor mijn bedrijf”

"Door Focum is de klantacceptatie binnen mijn bedrijf geoptimaliseerd"

"Focum helpt ons om de juiste klanten te vinden"

"Ondersteuning in de gehele order to cash cyclus"

"Minder onbetaalde facturen, dankzij Focum"

"Maximaal rendement uit uw klantrelatie"

24 januari 2017   |  

E-mailadressen verzamelen? Denk aan koop

E-mail is een van de effectiefste marketingmiddelen. Maar, u moet wel e-mailadressen hebben om uw aanbiedingen naartoe te sturen. E-mailadressen verzamelen is vanwege wetgeving een steeds grotere uitdaging. Toch zorgt een strengere wetgeving voor een positieve verandering in de markt. De e-mailadressen waar bedrijven nu op mailen zijn in toenemende mate van mensen die echt geïnteresseerd zijn in de aanbiedingen die ze ontvangen. Maar hoe verzamelt u dergelijke kwalitatieve e-mailadressen?

De kracht van e-mailmarketing

De resultaten van e-mailmarketing zijn nog steeds erg goed. Uit het nationaal e-mailonderzoek 2016 van Blinker blijkt dat 55% van de Nederlanders vaker dan één keer per jaar een aankoop doet naar aanleiding van een e-mail. Dit is veel meer dan andere online kanalen, zoals bijvoorbeeld Facebook dat volgt met 12%

U kunt zelf e-mailadressen verzamelen door basiszaken goed te regelen. Denk aan een duidelijke inschrijfmogelijkheid voor de nieuwsbrief op uw website, inzet van social media kanalen en medewerkers die de nieuwsbrief onder de aandacht brengen. Bovendien moet de content in uw e-mails natuurlijk goed zijn. Maar, als u dit allemaal geregeld heeft, hoe kunt u dan nog meer e-mailadressen verzamelen? U kunt e-mailadressen kopen.

E-mailadressen kopen, punten van aandacht

Het kopen van e-mailadressen heeft tegenwoordig een slechte naam. Dit is niet terecht. Er bestaan verschillende partijen die kwalitatieve e-mailadressen verzamelen waarbij een consument een duidelijke opt-in gegeven heeft. Uiteraard is het wel belangrijk te vragen hoe de verkoper garandeert dat hij voldoet aan de wetgeving.

Bovendien is het belangrijk de kwaliteit van de e-mailadressen te testen, voordat u tot koop van grote hoeveelheden overgaat. Uw kosten per nieuwe klant of contactmoment moeten immers wel passen binnen uw budget en doelstellingen. Hiervoor kunt u een kleine testhoeveelheid aankopen en de prestaties beoordelen (open rate, click rate, conversies). Zo krijgt u een goede indicatie van de kwaliteit van de e-mailadressen en het resultaat dat ze u opleveren.

Offline e-mailadressen verzamelen

Er zijn verschillende manieren om e-mailadressen te kopen. Een mogelijkheid is online leadgeneratie, waarbij de verkopende partij e-mailadressen verzamelt via bijvoorbeeld prijsvragen. Veel organisaties gebruiken inmiddels deze methode om e-mailadressen te verzamelen en het trekt een bepaald soort persoon aan, iemand die houdt van dit soort online prijsvragen. Voor een meer divers e-mailbestand is het de moeite waard ook andere manieren te bekijken om e-mailadressen te verzamelen.

Focum heeft nu een methode om e-mailadressen met opt-in te werven in offline gelegenheden. Dankzij een specifieke sponsorlijst kunnen wij gericht opt-in vragen voor onze klanten. Dit betekent dat consumenten weten waar ze akkoord op geven. De kwaliteit van deze e-mailadressen zien we terug in de ervaringen van onze klanten. Zij behalen goede resultaten op deze e-mailadressen.

Overigens hoeft u niet bang te zijn dat u met groot ingekochte e-mailadressen met hagel schiet. Selectie van de doelgroep kan tegenwoordig heel specifiek. Bij Focum selecteren wij bijvoorbeeld op geslacht, leeftijd, e-mailuitgang en zelfs verschillende landen.

E-mailadressen huren

Een laatste mogelijkheid is het huren van e-mailadressen. Deze methode is een vreemde eend in de bijt, aangezien u de e-mailadressen bij huur niet mag toevoegen aan uw database. Toch staat hij erbij, aangezien het een effectieve manier is om een grote doelgroep met uw boodschap te bereiken. In het geval van huren stuurt u eenmalig een e-mail op het adresbestand van een andere partij die een grote lijst heeft opgebouwd. Abonnees op deze lijsten hebben ingestemd met het ontvangen van zogenoemde ‘partnermailings’. Selectiemogelijkheden van huur zijn nog uitgebreider, aangezien de mailinglijsten vaak bestaan uit personen met een bepaald interessegebied. Dit is een interessante manier om uw aanbieding snel en eenmalig onder de ogen van een specifieke doelgroep te brengen.

Focum helpt u graag met e-mailadressen verzamelen om uw klanten beter te bereiken. Wilt u hier meer informatie over? Neem dan contact met ons op.

Tags: Klantwerving

aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws!

Aanmelden